Α.Τριανταφυλλίδης-Προτιμησιακό Καθεστώς Δανειολήπτη(Βουλή-Επίκαιρη Ερώτηση-15.9.2017)

 

Ακολουθεί το σύνολο της συζήτησης:

ΠΡΑΚΤΙΚΑ

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Αγαπητέ κύριε Υπουργέ, «φροντίσαμε παρά τις ισχυρές πιέσεις να διασφαλίσουμε την προστασία της πρώτης κατοικίας» είπε το περασμένο Σάββατο από τη Θεσσαλονίκη ο Πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας, συμπληρώνοντας «με την επέκταση της εφαρμογής του νόμου Κατσέλη-Σταθάκη και τη νέα ρύθμιση που έρχεται και θα παρατείνει την ισχύ του και μετά το τέλος του τρέχοντος έτους. Είναι δίκαιο και έγινε πράξη».

Αυτό είναι το κεντρικό -αν θέλετε- ζητούμενο, η ρύθμιση-ομπρέλα, γιατί τρεισήμισι μήνες πριν από τη λήξη του τρέχοντος έτους και καθώς είναι δεδομένο το άρθρο 70 παράγραφος 8 που ορίζει ότι σε ακίνητα αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2017 έχει ανασταλεί οποιαδήποτε διαδικασία, στον βαθμό που υπάρχει υποθήκη ή με προσημείωση υποθήκης πρώτης κατοικίας ή οποιαδήποτε άλλη δέσμευση, είναι σαφές ότι αυτό το θολό καθεστώς πρέπει να διευκρινιστεί.

Και άκουσα και δικές σας δηλώσεις και τις δηλώσεις του κ. Σταθάκη, του προκατόχου σας, και τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού.

Κύριε Υπουργέ, είναι αναγκαίο. Αλλού καλοπροαίρετα κι αλλού κακοπροαίρετα έχει στηθεί μια «φάμπρικα» τρόμου, φόβου, πανικού και στον βαθμό που πίσω από την ερώτησή μου -και οφείλω να το διευκρινίσω- δεν βρίσκονται οι καθ’ έξιν κακοπληρωτές ούτε αυτοί που περιμένουν ως πονηροί «μαζί με τον βασιλικό να ποτιστεί και η γλάστρα» -προτιμησιακό καθεστώς, και θα το συζητήσουμε στη συνέχεια- αλλά έχει να κάνει με αυτό που ορίζουν οι ίδιοι οι δανειολήπτες, αυτοί είναι που μας ενδιαφέρουν. Μου έχουν στείλει επ’ αφορμή της συγκεκριμένης ερώτησης επιστολή από τον Σύλλογο Οφειλετών – Πιστοληπτών Ελλάδος, σημειώνοντας οι ίδιοι «των αποδεδειγμένων περιπτώσεων αδυναμίας ανταπόκρισης των δανειοληπτών στην αποπληρωμή των δανείων». Δηλαδή ποιων; Ανέργων, ΑμεΑ, κατοίκων ακριτικών περιοχών, απόρων. Αυτοί, λοιπόν, είναι που μας ενδιαφέρουν, αυτοί με ενδιαφέρουν και αυτοί βρίσκονται πίσω από την επίκαιρη ερώτησή μου.

Είναι αναγκαίο να υπάρξει αυτή η ρύθμιση – «ομπρέλα», για να αντιμετωπιστεί αυτή η «φάμπρικα» τρόμου, φόβου. Και σήμερα, αν θέλετε, -δεν λέω κακοπροαίρετα, δεν θέλω να κατηγορήσω κάποιον συνάδελφό μου- γράφεται στον Τύπο: ««Πάρτε τα σπίτια τους». Εξωφρενική απαίτηση των τεχνικών κλιμακίων της τρόικας για τα «κόκκινα» δάνεια».

Ο άνθρωπος που έχει την αγωνία, την ανησυχία, που ζει ουσιαστικά στην ουρά του συσσιτίου, ο άνθρωπος που βρίσκεται κάτω από την πρώτη κατοικία -και αναφέρομαι μόνο και αποκλειστικά στην πρώτη κατοικία- και βρίσκεται σε αυτό το καθεστώς, οφείλει να νιώσει την Κυβέρνησή μας -και αυτό κάναμε όλα τα προηγούμενα χρόνια και αυτό πρέπει να κάνουμε- ως αγκωνάρι πάνω στο οποίο μπορεί και να πρέπει να ακουμπήσει, κύριε Υπουργέ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, κύριε Τριανταφυλλίδη, ολοκληρώστε.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ: Στο δεύτερο μέρος θα σας πω και κάποια άλλα πράγματα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Έχετε και δευτερολογία.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ: Κλείνω τη φράση μου, κύριε Πρόεδρε.

Όμως πρέπει πρώτα να διευκρινιστεί αν υπάρχει η πολιτική βούληση από την Κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε και ο Πρωθυπουργός το περασμένο Σάββατο, και ποια είναι αυτή, τώρα, έγκαιρα, συγκεκριμένα, για να μη γίνεται αυτή η πλειοδοσία και αυτή η δημοπρασία αυτού του φόβου και του πανικού.

Σας ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο, για τρία λεπτά.

ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Τριανταφυλλίδη, θα ήθελα να σας ενημερώσω πως ο ν. 4354/2015 προβλέπει ότι το πολύ δώδεκα μήνες πριν τη μεταβίβαση απαίτησης από μη εξυπηρετούμενο δάνειο, το πιστωτικό ίδρυμα θα πρέπει να έχει καλέσει τον οφειλέτη για να διακανονίσει την οφειλή του.

Αποτελεί διαφορετικό ζήτημα το αν το πιστωτικό ίδρυμα είναι υποχρεωμένο πριν τη μεταβίβαση της απαίτησής του να προτείνει στον οφειλέτη την εξαγορά του δανείου του με τους ίδιους όρους που έχει προτείνει ο υποψήφιος εκδοχέας, τα λεγόμενα fund.

Τέτοια νομική υποχρέωση δεν υφίσταται, καθώς μια τέτοια ρύθμιση θα ενθάρρυνε τη δημιουργία στρατηγικών κακοπληρωτών, χωρίς να δώσει την παραμικρή βοήθεια σε αυτούς που πραγματικά τη χρειάζονται.

Και εξηγώ. Αν κάποιος έχει τη δυνατότητα αποπληρωμής του δανείου του και γνωρίζει από πριν ότι το πιστωτικό ίδρυμα, πριν εκχωρήσει την απαίτησή του αντί κάποιου ποσοστού της, υποχρεούται να του προτείνει την εξαγορά του δανείου αντί του ίδιου ποσοστού, καταλαβαίνετε ότι αυτός ο οφειλέτης γνωρίζει ότι είναι προς το συμφέρον του να μην αποπληρώσει το δάνειό του, προσδοκώντας να εκχωρηθεί ένα σημαντικό ποσοστό της οφειλής του κατά την εξαγορά. Επομένως, μια τέτοια ρύθμιση θα δημιουργήσει μεγάλο πλήθος στρατηγικών κακοπληρωτών.

Ας υποθέσουμε τώρα ότι εισάγεται μια τέτοια ρύθμιση. Δεδομένου ότι τα funds αγοράζουν τα δάνεια τοις μετρητοίς, το προτιμησιακό καθεστώς σημαίνει ότι στον οφειλέτη θα πρέπει να δοθεί η ευκαιρία να αγοράσει το δάνειό του πάλι τοις μετρητοίς. Όμως, ο οφειλέτης ο οποίος έχει ήδη τη διάθεση να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του και κατέστη ασυνεπής λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, δεν θα διαθέτει σε μετρητά το ποσοστό της απαίτησης που θα προσφέρει το fund. Αν το διέθετε, τότε θα είχε πληρώσει τις ληξιπρόθεσμες δόσεις του.

Επιπλέον, ένα προτιμησιακό καθεστώς είναι και ανέφικτο στην εφαρμογή του. Το fund, όταν αγοράζει δάνεια, δεν προσφέρει ξεχωριστό τίμημα για κάθε μεμονωμένο δάνειο. Αντίθετα, προσφέρει ένα συνολικό τίμημα για ένα πακέτο μεγάλου αριθμού δανείων που έχει διαμορφωθεί εκ των προτέρων από το πιστωτικό ίδρυμα και κατά κανόνα περιλαμβάνει τόσο εξυπηρετούμενα όσο και μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

Η θεσμοθέτηση, επομένως, προτιμησιακού καθεστώτος θα οδηγούσε στο εξής φαινόμενο: Να προσφέρει το πιστωτικό ίδρυμα ένα πακέτο δανείων προς πώληση, να λαμβάνει μια πρόταση συνολικού τιμήματος από το fund και εν συνεχεία, να τροποποιεί το προς πώληση πακέτο, αφαιρώντας από αυτό τις λιγότερες επισφαλείς απαιτήσεις. Κάτι τέτοιο δεν θα συνιστούσε σοβαρή διαδικασία πώλησης δανείων.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)

Δύο δευτερόλεπτα δώστε μου, κύριε Πρόεδρε.

Προτεραιότητά μας είναι η ουσιαστική προστασία του αδύναμου οφειλέτη. Προς τον σκοπό αυτό εργαζόμαστε προκειμένου να εφαρμοστεί επιτυχώς ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων και διαπραγματευόμαστε την παράταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας κατά τον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ.

Κύριε Τριανταφυλλίδη, έχετε τον λόγο ξανά για τρία λεπτά.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ: Δώστε χρόνο, κύριε Πρόεδρε, γιατί είναι μείζον το θέμα και αντιλαμβάνεστε και την ευαισθησία που όλοι μας έχουμε πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.

Κύριε Υπουργέ, εδώ είναι ένα ζήτημα το οποίο και η ίδια η λογική το επιβάλλει, με την έννοια ότι στον βαθμό που στόχος είναι να μειωθούν τα «κόκκινα» δάνεια και να αφαιρεθούν από τους ισολογισμούς των τραπεζών, θα πάρουν περισσότερα χρήματα -και σκεφτείτε- από τον οφειλέτη, όταν γνωρίζει ποια είναι.

Βέβαια, συμφωνώ μαζί σας και εδώ είναι ανάγκη να καταπέσουν και κάποιοι μύθοι. Στην Κύπρο είναι σαράντα πέντε μέρες. Σε μας, η δική μας νομοθεσία δίνει δώδεκα μήνες τη δυνατότητα που έχει την υποχρέωση η τράπεζα να ενημερώσει ότι το δάνειό του, άρα και η προσημείωσή του, πρόκειται να ενταχθεί σε ένα συνολικό πακέτο πώλησης – εκποίησης.

Κοιτάξτε με, κύριε Υπουργέ. Ανάμεσα στο «πωλώ χονδρικής» και στο «πωλώ λιανικής» στα funds και πίσω από τους αριθμούς υπάρχουν άνθρωποι, υπάρχουν οικογένειες, που εμείς οφείλουμε να προστατεύσουμε, για να μη γίνει η ιστορία αλά Ισπανία ή αλά Ιρλανδία και επειδή και εγώ και εσείς και ο παρακαθήμενός σας, ο κ. Σταθάκης, το έχουμε πει και ως Αντιπολίτευση, ότι μέσω των ανακεφαλαιοποιήσεων ο κρατικός προϋπολογισμός, δηλαδή οι Έλληνες πολίτες έχουν πληρώσει τα «ανοίγματα» των τραπεζών. Τρεις ανακεφαλαιοποιήσεις, δισεκατομμύρια πήραν οι τράπεζες για να καλύψουν τα «ανοίγματα» με στεγαστικά, επιχειρηματικά και άλλα δάνεια, που πολύ σωστά στη δεύτερη αξιολόγηση ο Γιώργος Σταθάκης έβαλε και κάλυψε τα δύο τρίτα και είπε «όχι μόνο στεγαστικά και καταναλωτικά, αλλά και επιχειρηματικά που έχουν προσημείωση πρώτης κατοικίας».

Κύριε Υπουργέ, ζητώ να το κάνει η Κυβέρνησή μας και ζητώ να το κάνει με την έννοια ότι θα υπάρξει το εξής. Σας δίνω μια προσομοίωση. Με ενημερώνει εμένα η τράπεζα ότι πρόκειται να εκποιήσει το δάνειό μου, άρα και το σπίτι μου. Στέλνω αμέσως ένα εξώδικο – απάντηση και λέω «όσα σου δώσει το fund, εγώ σου δίνω 1.000 ευρώ παραπάνω».

Καταλαβαίνετε ότι μετά από αυτό το γραπτό εξώδικο, ο τραπεζίτης που θα βάλει την υπογραφή του σε ένα δάνειο -πωλήθηκε και στην Τράπεζα Αττικής- των 100 εκατομμυρίων για 8 εκατομμύρια, των 100 χιλιάδων ευρώ για 8 χιλιάδες, όταν εγώ του λέω γραπτώς ότι θα του δώσω 9 χιλιάδες ευρώ, «ό,τι σου δώσει το fund, εγώ σου δίνω 1.000 ευρώ παραπάνω», θα έχει πρόβλημα, θα κατηγορηθεί για απιστία και μάλιστα απιστία μετά δόλου.

Δεν πρέπει να υπάρξει, λοιπόν, αυτή η πλημμυρίδα με όλους αυτούς που ενδιαφέρονται πάρα πολύ, ενώ εμείς τάχα δεν ενδιαφερόμαστε, δεν προερχόμαστε από τον λαό, εμείς δεν προερχόμαστε από τους πολίτες. Διότι κάποιοι έχουν στήσει «φάμπρικα». Θα μπορούσα να πω ήδη από τον Ιούνιο -για να μη θεωρήσετε, κύριε Υπουργέ, ότι είμαι άδικος. Σε δημοσίευμα 5 Ιουνίου του 2016 γράφεται: «άρχισαν οι πλειστηριασμοί, εξώσεις – «εξπρές» σε διακόσιες χιλιάδες σπίτια». Όταν ρώτησα τον συνάδελφό μου, τον δημοσιογράφο, «ξέρετε από τον Ιούνιο του 2016 μέχρι τον Ιούνιο του 2017 να έχουν γίνει διακόσιες χιλιάδες εξώσεις πρώτης κατοικίας;», μου είπε «όχι». Και όμως, αυτό το υπογράφει έγκριτος δημοσιογράφος. Ως ευαγγέλιο χρησιμοποιείται. Δεν θα πω το όνομά του.

Ας το σκεφτούν οι ίδιοι, γιατί εδώ παίζουμε με την αγωνία, την ανησυχία, την επόμενη ημέρα οικογενειών.

Θέλω, κλείνοντας -και σας ευχαριστώ για την ανοχή σας, κύριε Πρόεδρε- να πω ότι ο μόνος τρόπος να αντιμετωπίσουμε τον φόβο, τον τρόμο, τον πανικό και τη συγκεκριμένη «φάμπρικα» είναι να ενημερώσουμε τους πολίτες, μέσα από τη δημιουργία των Κέντρων Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών. Πριν από τρεις ημέρες μαζί εγκαινιάσαμε στη Θεσσαλονίκη και το Κέντρο στον Δήμο Θεσσαλονίκης, στον Δήμο Παύλου Μελά, στον Δήμο Ευόσμου – Κορδελιού.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει επανειλημμένα το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Σας καλώ, κύριε Υπουργέ, να δείτε και το εξής. Μετά από συνεννόηση – επίσκεψη που έκανα και στον Δήμο Καλαμαριάς, για να καλυφθεί και η ανατολική Θεσσαλονίκη, δέχτηκε ο Δήμαρχος, ο Θεοδόσης Μπακογλίδης, να φιλοξενήσει το Κέντρο Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών, που θα καλύψει και το ανατολικό κομμάτι της πόλης.

Καλώ και τους πολίτες: Μην ακούτε τι λένε δεξιά και αριστερά. Πάντα στα Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών υπάρχουν επίσημοι κρατικοί λειτουργοί για να υποστηρίξουν. Μην ακούτε δεξιά και αριστερά που προσπαθούν ουσιαστικά να κάνουν εμπόριο τον φόβο και τον τρόμο και την αγωνία σας και την ανησυχία σας να μη βρεθείτε εσείς και τα παιδιά σας στον δρόμο. Στηριχθείτε στα εκατόν είκοσι ΚΕΥΔ. Όμως ταυτόχρονα «συν Αθηνά και χείρα κίνει», Υπουργέ, κύριε Παπαδημητρίου, κύριε Σταθάκη, να «βάλουμε πλάτη» εκεί που μπορούμε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, κύριε Τριανταφυλλίδη, ολοκληρώστε.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ: Πίσω από το χονδρικής και το λιανικής υπάρχουν οι άνθρωποι και οι οικογένειες.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κύριε Υπουργέ, και πάλι έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.

ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Τριανταφυλλίδη, ίσως να μη με ακούσατε. Τα funds αγοράζουν πακέτα δάνεια. Δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το ένα δάνειο οι τράπεζες ή τα δύο, διότι το πακέτο έχει και εξυπηρετούμενα και μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Οπότε είναι αδύνατον να βγουν εξυπηρετούμενα δάνεια ή όχι εξυπηρετούμενα δάνεια και να δημιουργηθεί καινούργιο πακέτο. Είναι κάτι το οποίο δεν είναι εφικτό.

Δεύτερον, αυτό που ήθελα να υπογραμμίσω, όπως και το είπα τελειώνοντας, είναι ότι ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών είχε δημιουργηθεί ακριβώς για τον λόγο που είπατε. Επίσης, αναφερθήκατε, όπως αναφέρθηκε και ο Πρωθυπουργός στην Έκθεση Θεσσαλονίκης, στο ότι θα διαπραγματευθούμε την παράταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας, όπως το είχε θέσει ο κ. Σταθάκης. Δεν νομίζω ότι μπορούμε να κάνουμε αυτό που θέλετε να κάνουμε. Δεν μπορεί να γίνει τέτοιος νόμος.

Αναφερθήκατε στην Κύπρο. Στην Κύπρο ήταν μια μονομερής απόφαση. Εμείς, δυστυχώς, δεν μπορούμε να κάνουμε αυτή τη μονομερή απόφαση.

Ευχαριστώ.

Μοιραστείτε το!