Α.Τριανταφυλλίδης για ψήφο ομογενών: “Μετά από 15 χρόνια απραξίας, μας ζητούν και τα ρέστα”.(ΒΙΝΤΕΟ)

Τοποθέτηση του Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ και Προέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής για τον Ελληνισμό της Διασποράς, Αλέξανδρου Τριανταφυλίδη κατά τη συζήτηση του σ/ν του ΥΠ.ΕΣ.  «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση της Δημοκρατίας – Ενίσχυση της Συμμετοχής – Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»

Ακολουθεί ο σύνδεσμος της τοποθέτησης του κ.Τριανταφυλλίδη:

ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ:

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ: Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.

Ευχαριστώ τον κ. Υπουργό, τον Γενικό Γραμματέα και τους οκτώ συναδέλφους που είμαστε εδώ για να επεξεργαστούμε το σχέδιο του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ.

Θέλω να πω μόνο δύο λόγια για τη συζήτηση και τη ζύμωση που έγινε, σε σχέση με την απλή αναλογική. Ακούσαμε σχεδόν τα ίδια πράγματα σε μικρογραφία. Ναι, το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου σπάει στεγανά, σπάει συσσωρευμένα άλατα, λειτουργίες και συμπεριφορές ακινησίας και αδράνειας, συσσωρευμένων συσχετισμών και έτσι, να ανακαλέσω λίγο στη μνήμη τα ρεπορτάζ. Κριτήριο κυβερνησιμότητα που μετέτρεψε το μέσο σε αυτοσκοπό. Κριτήριο κυβερνησιμότητα στη χώρα. Αποτέλεσμα χρεοκοπία. Κριτήριο κυβερνησιμότητα στους Δήμους. Πρέπει να κυβερνηθούν. Το αποτέλεσμα ποιο ήταν;

Θα θυμίσω το Λέανδρο Ρακιντζή, το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, που κάθε χρόνο έβγαινε και έλεγε «εστία διαφθοράς οι δήμοι, μαζί με τις πολεοδομίες», συναγωνίζονται ποιος θα είναι ο πρωταθλητής στη διαφθορά. Αυτό δεν συμπεριλαμβάνει το σύνολο της αυτοδιοίκησης και δεν τις στοχοποιεί, ωστόσο καταδεικνύει ότι ήταν αναγκαίο να ανοίξουν τα παράθυρα, να φύγει η μούχλα, να φυσήξει αέρας, να μπει ο φρέσκος αέρας της δημοκρατίας, της πολυφωνίας, της προσέγγισης, της μη ενός ανδρός αρχή, του δημάρχου που «όλα τα σφάζει, όλα τα μαχαιρώνει», του δημάρχου που θα είναι το εκτελεστικό όργανο των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου και η συσπείρωση δεν θα γίνεται στο πρόσωπο, αλλά στο θέμα, στην πρόταση και στην άποψη. Δεν θα γίνεται στο Μορφίδη, στον Τριανταφυλλίδη, στο Σκουρλέτη, αλλά πάνω στην πρόταση που έχεις για τα σκουπίδια, για το νερό, για την προστασία του Θερμαϊκού, για την προστασία του Σέιχ Σου κ.λπ..

Δηλαδή, οι συσπειρώσεις δεν θα αφορούν πρόσωπα, αλλά θα αφορούν προτάσεις και στην αγωνία και στον καθημερινό αγώνα να δώσεις συγκεκριμένες ρεαλιστικές εφαρμόσιμες προτάσεις. Επί του εδάφους και όχι έτσι απτερόεντα δίνεται η μάχη της δημοκρατίας. Εκπαίδευση, λοιπόν, σχολείο δημοκρατίας, έτσι το αντιλαμβανόμαστε και για αυτό η απλή αναλογική και στο επίπεδο της αυτοδιοίκησης δίνει τη συγκεκριμένη προσέγγιση.

Θα ήθελα να πω κάτι που δεν αφορά το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, αλλά και σαν προβληματισμό για τη συνταγματική αναθεώρηση, για την υποχρεωτικότητα των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης και για τη μητροπολιτική διοίκηση Θεσσαλονίκης, που είναι αναγκαία. Τα είχαμε συζητήσει και με τον Υπουργό και με τον Γενικό Γραμματέα, για τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το νερό. Να θυμίσω απλά ότι για το νερό έγινε τοπικό δημοψήφισμα στη Θεσσαλονίκη, που δέσμευσε και την Κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό, έτσι ώστε να ενταχθεί και στο Σύνταγμα ότι νερό και ενέργεια είναι δημόσια αγαθά κατά πρώτο λόγο.

Έρχομαι τώρα σε ένα ακόμη «ναυάγιο», το «ναυάγιο» της ψήφου των ομογενών. Πάλι αυτοί οι ομογενείς φαίνεται ότι προέκυψαν μετά τον Ιανουάριο του 2015. Έτσι ήρθαν από τον ουρανό. Ήταν και αυτοί μαζί με τους εξωγήινους. Τον Απρίλιο του 2001 η τότε συγκυβέρνηση – με την έννοια ότι αυτοί αποτελούσαν τον πλοηγό του πολιτικού συστήματος – ΠΑ.ΣΟ.Κ. και Ν.Δ., αναθεωρήσαν το Σύνταγμα. Δημιούργησαν, λοιπόν, το 51.4, το οποίο αφορά την ψήφο της ομογένειας, για την οποία ο συνταγματικός νομοθέτης όριζε ότι ο εκτελεστικός νομοθέτης πρέπει για αυτό το συγκεκριμένο θέμα να δεσμεύσει τα δύο τρίτα της Βουλής. Έτσι, λοιπόν, ήρθαμε σήμερα εμείς σαν Συμπολίτευση και λέμε «έξω είναι μέρα» και η Αντιπολίτευση λέει «όχι, έξω είναι νύχτα» και με αυτήν την ένταση που έχει η πολιτική αντιπαράθεση, διεκδικούν να υπάρξουν τα δύο τρίτα, γνωρίζοντας ότι δεν μπορούν να υπάρξουν όλα αυτά με αυτές τις κατηγορίες περί ψευτών, πολιτικών απατεώνων, εκχυδαϊσμένων κ.λπ..

Διεκδικούν, λες και από το 2001 που έγινε η αναθεώρηση του Συντάγματος, μέχρι το 2014, που πέρασαν 15 χρόνια και τότε που, ο τότε Υπουργός Εσωτερικών, Προκόπης Παυλόπουλος, το 2009 είχε επιχειρήσει να φέρει τον εκτελεστικό νόμο με τα δύο τρίτα και είχε συμφωνήσει, την τελευταία στιγμή η πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ., τότε εκπροσωπούμενη από τον κ. Νιώτη, τον κ. Βενιζέλο κ.λπ., για τους δικούς της λόγους δεν εδέησε και έτσι, κατόπιν τούτου, εκείνη η επιχείρηση και η απόπειρα «βυθίστηκε αύτανδρη». Για αυτό μιλάω για ένα ακόμη «ναυάγιο». Έλα Τσίπρα, έλα Κυβέρνηση, έλα Σκουρλέτη και λύσε το.

Εδώ μιλώ με τη θεσμική μου ιδιότητα ως Προέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής του Ελληνισμού της Διασποράς, που επί 3 χρόνια το συγκεκριμένο θέμα μας απασχόλησε. Θέλω να καταθέσω στα πρακτικά ότι, από τα 19 σημεία του Οδικού Χάρτη για τον Ελληνισμό της Διασποράς, το 12ο σημείο έχει να κάνει με την ψήφο των ομογενών, οπού θέτουμε σαν προαπαιτούμενη διαδικασία το έτος απογραφής, ποιοι είμαστε, πού είμαστε και πώς ακριβώς θέλουμε να ψηφίσουμε. Διότι έχουμε στο μυαλό μας ότι οι εκλογές στην όχι και όχι και τόσο γειτονική μας Αυστρία «τινάχθηκαν στον αέρα» λόγω της ψήφου των Αυστριακών ομογενών.

Πριν κάνουμε το συγκεκριμένο βήμα πρώτα πρέπει να έχουμε με σαφήνεια ξεκαθαρίσει ότι θα πρέπει να έχουμε τις λίστες των ομογενών. Είπε κάτι ο κύριος Βορίδης και το άφησε έτσι και έφυγε το οποίο είναι πολύ σημαντικό γι’ αυτό και έχει ουσία η συγκεκριμένη Επιτροπή που εντός τακτού χρονικού διαστήματος 5 μηνών πρέπει να εισηγηθεί και να πει τι; Να πει με την παρουσία καθηγητών συνταγματικού και διοικητικού δικαίου κλπ, ποιοι έχουν δικαίωμα να ψηφίσουν; Ο Σκανδαλίδης, ο πρώην Υπουργός Εσωτερικών που είναι και μέλος στην Επιτροπή Απόδημου Ελληνισμού, είχε βάλει σαν πήχη όσοι είναι εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια άρα και στους εκλογικούς καταλόγους, γιατί είχε πει ότι αν φύγουμε από αυτό τον πήχη και πούμε και άλλους τότε χάσαμε την μπάλα δεν θα βρούμε άκρη.

Ο κύριος Βορίδης φεύγοντας είπε κύριε Πρόεδρε, ότι εκτός από αυτούς που έφυγαν με το brain drain κλπ, υπάρχουν και αυτοί που είναι 7ης,8ης και 9ης γενιάς, και ένας από αυτούς μπορεί να κάνει ένσταση και να τινάξει τις εκλογές στον αέρα λέγοντας ότι γιατί δεν με συμπεριλάβατε, που εγώ μπορεί να έχω 1,2 ή 3 διαβατήρια ελληνικό, αμερικάνικο και πορτορικάνικο. Το αν μπορεί αυτός να ψηφίσει στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ψήφου των ομογενών δεν θα το πούμε εγώ και εσείς. Θα το πει αυτή η Επιτροπή πούμε με καθηγητές συνταγματικού και διοικητικού δικαίου θα αποφανθεί, ωραίοι είμαστε, αλλά πόσοι είμαστε, ποιοι είμαστε και ποιοι έχουν αυτό το δικαίωμα να ψηφίσουν και να ενταχθούν στους συγκεκριμένους εκλογικούς καταλόγους.

Ας μην κάνουμε αυτό το δικαίωμα φετίχ, γιατί οι Έλληνες ομογενείς έχουν το δικαίωμα να ψηφίζουν και στις Ευρωεκλογές, αλλά προσφάτως που είχα επισκεφτεί το κρατίδιο της Βάδης – Βιτεμβέργης στην περιοχή της Κολωνίας, ρωτώντας εκεί τον πρόξενο μας, κύριο Δελαβέκουρα, πόση ακριβώς είναι η συμμετοχή των Ελλήνων ομογενών στις Ευρωεκλογές, μου είπε δύο στοιχεία. Το 2009 από τους 150.000 ψήφισαν οι 7.000. Στις Ευρωεκλογές του 2014 ψήφισαν 1.800. Αυτή ήταν η συμμετοχή των 150.000. Επομένως, θα πρέπει να δούμε και το κριτήριο τη συμμετοχικότητας και το κριτήριο της προάσπισης και της περιχαράκωσης της χαλύβδωσης όλης αυτής της διαδικασίας, για να μη βρεθούμε κάποια στιγμή στον αέρα μέσω της διαδικασίας.

Τέλος, είναι σαφές ότι δεν συμβαίνει ότι επειδή η Ν.Δ. και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. επί 15 χρόνια δεν έκαναν πράξη το 51.4, πρέπει και εμείς να περάσουν άλλα 15 χρόνια, κύριε Υπουργέ, για να το κάνουμε, αλλά θα το κάνουμε στέρεα, θωρακισμένα, με τεχνοκρατική υποδομή και υποστήριξη, έτσι ώστε να μην την τιναχτούν οι εκλογές στον αέρα και να μπορέσουν πραγματικά να το ασκήσουν. Η Συνταγματική Αναθεώρηση καλά έκανε και συμπεριέλαβε και το συγκεκριμένο άρθρο και έβαλε τρεις άξονες. Θέλετε και το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι; Θέλετε μόνο του εκλέγειν; Δεν θέλετε ούτε το εκλέγειν, ούτε του εκλέγεσθαι; Είναι σημαντικό γιατί δεν είναι μόνο να τους δώσεις το δικαίωμα της ψήφου, αλλά είναι και το δικαίωμα της εκπροσώπησης.

Αναφέρομαι στο μοντέλο της Ιταλίας, όπου, για παράδειγμα, από τις 12 έδρες της Επικράτειας, οι 6, χωρίς να αφαιρεθούν από κάποιο άλλο νομό της χώρας, στους ομογενείς να μοιραστούν ανάλογα με την καταγραφή που θα έχει γίνει στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ανά Ήπειρο και να εκπροσωπούνται οι Έλληνες ομογενείς και στην Ελληνική Βουλή. Διότι, προφανώς, ούτε ο Δρίτσας από τον Πειραιά, ούτε Τριανταφυλλίδης από τη Θεσσαλονίκη, ούτε ο Μορφίδης από την Καβάλα γνωρίζουν αν το σχολείο στη Λυών έχει βιβλία και δασκάλους, ούτε αν η βιβλιοθήκη στη Μελβούρνη, στο Τορόντο και στο Μόντρεαλ, έχει τα απαιτούμενα βιβλία. Επομένως, εκλέγειν και εκλέγεσθαι, εάν και εφόσον το αποφασίσει η Ολομέλεια και βέβαια το συναποφασίσουν και οι ίδιοι οι ομογενείς. Αυτά τα λέω περισσότερο ως  προβληματισμό.

Να καταγραφούν στα πρακτικά και η εν λόγω Επιτροπή να τα πάρει, να τα ελέγξει, να τα περάσει από «το κόσκινο», να τα διηθίσει – αν θέλετε -, στο συνταγματικό καταστατικό χάρτη και να αποφανθεί ποιοι μπορούν, ποιοι δεν μπορούν, ποια είναι τα όρια μας κ.λπ..

Αυτά και σας ευχαριστώ πολύ.

Μοιραστείτε το!